Szczegółowe dane komórki
502-680-426
Do obowiązków i odpowiedzialności Skarbnika należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań i obowiązków określonych w ustawie o finansach publicznych
i ustawie o rachunkowości;
2) opracowywanie projektu budżetu gminy wraz z objaśnieniami;
3) opracowywanie planów finansowych, z uwzględnieniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu gminnego;
4) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu, dokonywanie zmian związanych z aktualizacją budżetu;
5) kontrasygnata czynności prawnych mogących spowodować powstawanie zobowiązań finansowych;
6) bieżąca analiza dochodów i wydatków budżetu;
7) opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej gminy oraz przedkładanie wniosków Wójtowi i Radzie Gminy;
8) prowadzenie sprawozdawczości w zakresie przewidzianym w odrębnych przepisach.
9) kontrola gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gminy, przekazywanie dotacji podległym jednostkom oraz innym instytucjom i organizacjom.
10) nadzór, kontrola formalno-prawna i rachunkowa wszystkich dowodów księgowych oraz innych dokumentów powodujących skutki finansowe.
11) opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia zakładowego planu kont wraz z zasadami rachunkowości i prowadzenie ksiąg rachunkowych, instrukcji i kontroli dokumentów finansowo-księgowych, rocznych planów inwentaryzacji majątku.
12) opracowywanie instrukcji wewnętrznej w sprawie obiegu i kontroli dowodów księgowych określających odpowiedzialnych na poszczególnych stanowiskach za prawidłowe wykonywanie operacji finansowych i gospodarczych;
13) wnioskowanie terminów i trybu przeprowadzenia inwentaryzacji, organizowanie i nadzór przebiegu inwentaryzacji składników majątkowych gminy;
14) opracowywanie prognoz finansowych niezbędnych w przypadku zaciągania kredytów
i pożyczek;
15) nadzorowanie rozliczania podatku VAT;
16) podejmowanie prawem przewidzianych działań na rzecz zwiększenia dochodów do budżetu gminy, a także wniosków co do oszczędności;
17) sygnalizowanie Wójtowi Gminy o zdarzeniach, które mogą być powodem braku równowagi budżetowej;
18) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym i bankiem wykonującym obsługę gminy;
19) dokonywanie kontroli zgodności operacji finansowych i gospodarczych w podległych jednostkach;
20) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia gminy i jednostek podległych;
21) nadzorowanie zadań wykonywanych na stanowisku Zastępcy Skarbnika
oraz na stanowisku ds. księgowości budżetowej i płac; stanowisku ds. wymiaru zobowiązań pieniężnych; stanowisku ds. księgowości podatkowej; stanowisku ds. księgowości budżetowej; stanowisku ds. opłat lokalnych i podatku VAT.